Kelam Kozmolojik Argüman’a Dair Problemlerin Kısa Bir Özeti – Jonathan David Garner

//
3004 Okunma
Okunma süresi: 2 Dakika

Kelam Kozmolojik Argüman aşağıdaki gibidir;

  1. Var olmaya başlayan her şeyin bir sebebi vardır.
  2. Evren var olmaya başlamıştır.
  3. O halde Evren’in bir sebebi vardır.

Kelam Kozmolojik Argüman’ın Problemleri

1. Bu argüman, doğruluğu pek açık olmayan zamanın A-teorisini varsaymaktadır. Fakat söz konusu bu zaman teorisi epey tartışmalıdır.

2. Bu argüman, “Var olmaya başlayan her şeyin bir sebebi olması gerektiği” ilkesinin, “Var olmaya başlayan her şeyin maddi ve etkin bir sebebi olması gerektiği” ilkesinden daha sağlam bir ilke olduğunu varsayar. İkinci ilke, deneyimlerimizi daha anlamlı kılmakla beraber bir argüman kurmak/elde etmek için özel bir çaba sarf ediyor gibi görünmüyor. Tanrı’nın yoktan yaratması tam olarak ne anlama geliyor? Eğer “yokluktan yokluk çıkar” ise, o halde Tanrı bundan kesinlikle muaf değildir.

3. Kelam Kozmolojik Argüman sağlam olsa bile, bu, umursamamız gereken bir Varlığın var olduğunu kanıtlamaz. Evet! Bu argüman, bu türden (klasik teizmdeki) bir Varlığın var olduğunu HALA kanıtlamamıştır! Bir tanrının varlığı kanıtlanmış olsa bile ben bunu umursamıyorum ki! Ben yalnızca (İbrahimi dinler/Klasik Teizm’in işaret ettiği) Tanrı’yı umursuyorum. Ayrıca Kelam Kozmolojik Argümanı, Ahlak Argümanı ile birleştirseniz bile, elde edeceğiniz tek şey, ibadete layık olmayan/ilah olmaya layık olmayan güçlü ve iyi bir Varlıktır. (Ç.N.: Garner, Kelam Kozmolojik Argüman doğru olsa bile, bunun, Mutlak güçlü ve Mutlak iyi bir Varlığı kanıtlayacağını fakat Klasik Teizm’in Tanrı’sını kanıtlamayacağını söylemek istiyor. Sanırım Klasik Teizm’in Tanrı’sının yalnızca “mutlak kudretli” ve “mutlak iyi” sıfatları ile değil başkaca sıfatlarla da tanımlandığına iddiasına dikkat çekmek istiyor.) En son baktığımda Klasik Teizm’de “Tanrı”, “her şeye gücü yeten”, “her şeyi bilen” ve “mutlak iyi” olarak tanımlanıyordu.

4. (Bu argümanda) Büyük Patlama Kuramı genellikle “Evren’in var olmaya başladığı” önermesinin kanıtı olarak gösteriliyor. Fakat bununla birlikte, Büyük Patlama Kuramı, tüm fiziksel gerçekliğin 13,8 milyar yıl önce var olmaya başladığını söylememektedir.

5. Craig’in “Evren’in var olmaya başladığı” öncülüne dair felsefi argümanları, Platonizm’in yanlış olduğunu varsaymaktadır. Craig’in bu argümanlarının çürütülüşünü izlemek için şu videoyu izleyin: Video. Özellikle 9:23’e odaklanın.

6. Tüm bunların yanı sıra Kelam Kozmolojik Argüman ile ilgili başka pek çok problem daha mevcuttur.


Jonathan David Garner– “A summary of the problems with the Kalam Cosmological Argument“, (Erişim Tarihi: 05.03.2021)

Çevirmen: Taner Beyter

Ankara Üniversitesi Coğrafya Bölümü’nü bitirdi, Felsefe master eğitimine ise ara verdi. Etik, epistemoloji, din felsefesi ve metafelsefe ile ilgilenir. Evli olup öğretmenlik mesleğine devam etmektedir.   

1 Yorum

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Önceki Gönderi

Basitçe İmkansız: İlahi Basitliğe Karşı – Ryan T. Mullins

Sonraki Gönderi

Hick’in Dini Çoğulculuk Modeli’nin Başarısızlığı – Jonathan David Garner

En Güncel Haberler Analitik Felsefe:Tümü