Fizikalizm ve Ahlaki Önem – Alexander Pruss

//
842 Okunma
1 min read

Aşağıdaki düşünceyi çok fazla sezgisel çekime sahip buluyorum:

  1. Bazı zihinsel durumların araçsal olmayan ahlaki önemi büyüktür.
  2. Hiçbir fiziksel beyin durumu, bu tür araçsal olmayan ahlaki öneme sahip değildir.
  3. Öyleyse, bazı zihinsel durumlar fiziksel beyin durumları değildir.

İkinci önermeyi Leibniz’in değirmen argümanına benzer terimlerle düşünüyorum. Leibniz temel olarak, fiziksel sistemler düşünebiliyorsa, dev dişlilere sahip bir değirmen de düşünebilir (Leibniz’in dişliler üzerinde çalışan mekanik bir hesap makinesi icat ettiğini unutmayın), fakat böyle bir değirmende bilinç bulamazdık. Benzer şekilde, bir değirmenin dev dişlilerinin önemli bir şeyi (buğdayı öğütüp insanları açlıktan kurtarmak ya da protein katlanmasını taklit ederek kanser tedavisini bulmak) başarabileceği akla yatkındır, ve dolayısıyla bu durumların araçsal açıdan büyük bir ahlaki önemi olabilir. Ancak bu durumlar, zihinsel durumların sahip olduğu araçsal olmayan ahlaki öneme sahip olmayacaktır.

Yine de, ikinci önermenin sezgisel kanıtının, halihazırda kişinin argümanın sonucunu kabul etmesine dayanmadığından endişeleniyorum.


Alexander PrussPhysicalism and ethical significance”, (Erişim Tarihi:08.01.2021)

Bilkent Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde lisans eğitimine devam etmektedir. Felsefenin yanı sıra metal/klasik müzik, tarih ve taktik atıcılıkla ilgilenir

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Önceki Gönderi

İlahi Buyruk Teorisi ve Ateizm – Alexander Pruss

Sonraki Gönderi

En Zor Stoacı Egzersizler – Carina Barbosa

En Güncel Haberler Analitik Felsefe:Tümü