Çoğu Hristiyan, geleneksel Hristiyan Teslis doktrinini kabul ederken cinsel ahlak konusundaki geleneksel Hristiyan doktrinlerini reddeder. Bu bana mantıken şüpheli bir kombinasyon gibi görünüyor çünkü:
- Hristiyan cinsel ahlakına karşı getirilen argümanlar Teslis doktrinine karşı getirilen argümanlardan zayıftır.
- Geleneksel Hristiyan cinsel ahlakıyla ilgili tartışmalı kısımların en azından bazıları tıpkı Teslis doktrinin olduğu gibi Gelenek’te ve Kutsal Yazılar’da temellendirilmiştir.
1 ve 2 iddialarım için birkaç temellendirme sunayım.
Geleneksel Hristiyan cinsel ahlakına karşı getirilen en güçlü argümanlar asıl olarak geleneksel Hristiyan cinsel ahlakı için sunulan argümanların birer eleştirisidir (doğal yasa geleneğinden çıkarılan argümanlar gibi). Böylece, bu argümanlar geleneksel Hristiyan cinsel ahlakının yanlışlığını göstermekten ziyade en iyi ihtimalle sağlam bir felsefi temele sahip olmadığını gösterir. Bir diğer yandan, Teslis doktrinine karşı getirilen en iyi argümanlar Telis doktrininin kendi temellerinde mantıken çelişkili olduğunu göstermeye çok yakındır. Bu konuda savunmada olan kişi doktrinin doğruluğunu gösterme amacıyla rasyonel argümanlar sunmak yerine açıkça görünen çelişkileri çözme amacıyla yollar sunan tipik Hristiyan teoloğudur.
Kuşkusuz, geleneksel Hristiyan cinsel ahlakına karşı toplumumuzda genel olarak paylaşılan sezgiler temelinde kurulmuş bazı argümanlar vardır. Ancak şunu biliyoruz ki bu gibi sezgiler değişken bir kültür tarafından şekillendirilmiştir ve 20. yüzyıl öncesine kadar biri sezgi-temelli argümanları tam tersi sonuçlara varmak için de kullanabilirdi. Dolayısıyla, mevcut sosyal sezgiler temelinde kurulan argümanları özellikle güçlü argümanlar olarak düşünmemeliyiz.
Ancak Telis doktriniyle ilgili bir şeylerin çelişkili olduğu sezgisi değişen sosyal sezgilerle temelleniyormuş gibi görünmüyor. Yalnızca toplumsal olarak karşı-sezgisel olan bir şey açıkça çelişkili olana karşı rasyonel olarak tercih edilebilirdir.
Ne tüm Teslis doktrini ne de geleneksel Hristiyan cinsel ahlakı Kutsal Yazılar’da açıkça belirtilmiş değildir. Ancak her ikisinin de özellikle tartışmalı bölümleri Kutsal Yazılar’da belirtilmiştir: John’un Önsözü bize İsa’nın Tanrı olduğunu söylerken hem Mark hem de Luke boşanmadan sonra tekrar evlenmenin bir çeşit zina olduğunu söyler. Paul ise aynı-cins cinsel aktivitelerin yanlışlığı konusunda açıktır. Ve erken Hristiyan geleneği cinsel ahlak konusunda Teslis doktrininde olduğu kadar ve hatta daha da fazla nettir.
Elbette ki Teslis doktrinini kabul etmenin rasyonel olmadığını söylemiyorum. Doktrine karşı getirilen argümanların başarılı cevapları olduklarını düşünüyorum. Tüm söylediğim şey geleneksel Hristiyan cinsel ahlakının (bile) bu konuda daha başarılı olduğu.
Alexander Pruss- “The Trinity, sexual ethics and liberal Christianity”, (Erişim Tarihi: 21.11.2020), Erişim Kaynağı: http://alexanderpruss.blogspot.com/2019/07/the-trinity-sexual-ethics-and-liberal.html
Çevirmen: Yiğit Aras Tarım