Tanrı ve Bilinç Hakkında Jeffrey Jay Lowder’a Cevap – Jonathan David Garner

/
1318 Okunma
1 min read

Lowder, Tanrı’nın varlığı lehindeki Bilinç Argüman’ı hakkında bir yazı kaleme aldı. (Ç.N.: Bilinç Argümanı zihnin en rasyonel açıklamasının Tanrı’nın var olduğu şeklinde bir argümandır. Birçok türü vardır; günümüzde David Lewis tarafından farklı versiyonları savunulmaktadır.)

Onun argümanı, şayet sağlam bir argüman ise, natüralizmin doğruluk olasılığını azaltan bir kanıt parçası olarak bilinci kullanacaktır; fakat bu, teizm ve natüralizm elimizdeki tek hipotezler olmadığı için; teizm hipotezinin doğruluk değerinin arttığını göstermez.

Lowder, argümanına yönelik aşağıdaki gibi itirazlar görür:

  • (4)’e itiraz: ‘Fakat zihin-beyin ilişkisinin (karşılıklı etkileşiminin) natüralistik kanıtlaması, teistik bilinç kanıtlamalarına göre daha ağır basmaktadır.’ (yani ona göre daha geçerli ve güçlüdür.)
  • Cevap (Lowder’ın cevabı): Kimsenin bu iddia lehine başarılı bir argüman sunduğunu görmedim. Böyle bir iddianın nasıl yeterince savunulabileceği benim için de pek net değil.

Herhangi birinin bu argüman için bir iddia ileri sürdüğünü veya “doğrudan bu argümanla ilgili” bir iddia (veya özellikle söz konusu konuyu merkeze alan bir argüman) ileri sürdüğünü kastediyorsanız, böyle bir şey olduğundan pek emin değilim. Dolaylı olarak da olsa, Bayesci Epistemoloji ve Bayesçi Teyit Teorisi’ne girersek böyle bir argümanın nasıl öne sürülebileceğini görebiliriz. Hatırlatmak gerekirse; birçok filozof beklenilmedik/şaşırtıcı verilerin, bir hipotezi daha fazla teyit ettiğini düşünüyor. Açıkçası, zihnin beyne bağlı olduğu (ondan etkilendiği) her zaman bilinmiyordu. Neticede, zihin-beden bağımlılığı beklenilmedik bir veri/dir; fakat natüralizmin doğru olduğunu bilseydik bu veri(ler) beklenilmedik olmazdı.

Şimdi, Bayesçi doğrulama teorisine gelince, Lowder, Paul Draper ile hemfikir olabilir; Paul Draper’ın görüşü, beklenilmedik verilerin bir hipotezi doğrulamadığı yönündedir. Fakat Lowder da bu görüşte olsa bile, kısaca özetlediğim bir onaylama teorisi hiçbir Filozofun savunduğu gibi bir şey değildir.

(Açıkça söylemek gerekirse, Draper ve muhtemelen Lowder da beklenilmedik kanıtların doğa bilimlerinde epey mühim ve işe yarar olduğu konusunda hemfikirdir; sonuçta her ikisi de non-teist.)


Jonathan David Garner– “Response to Jeffrey Jay Lowder on God and Consciousness“, (Erişim Tarihi: 23.01.2021)

Çevirmen: Taner Beyter

Ankara Üniversitesi Coğrafya Bölümü’nü bitirdi, Felsefe master eğitimine ise ara verdi. Etik, epistemoloji, din felsefesi ve metafelsefe ile ilgilenir. Evli olup öğretmenlik mesleğine devam etmektedir.   

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Önceki Gönderi

Kendi Kendine Öğrenenler İçin Analitik Felsefe Okuma Listesi

Sonraki Gönderi

Hristiyanlığa Karşı Tarihsel Argüman – Jonathan David Garner

En Güncel Haberler Analitik Felsefe:Tümü