Nörobilimin Sınırları – Alexander Pruss

/
367 Okunma
1 min read

Halihazırda elimizdeki en iyi fizikalist görüşün, zihinsel durumların donanımdan bağımsız bir şekilde hesaplama türleriyle özdeştirildiği bir işlevselcilik olduğunu düşünüyorum (yani donanım ne olursa olsun, aynı türden hesaplama yapıldığı sürece, zihinsel durumlar örneklendirilir).

Soru:

  • 1. Eğer işlevselcilik doğruysa, hangi insan disiplini, eğer varsa, hangi işlevsel süreçlerin (ör. hangi algoritmaların uygulanacağı) bilinci oluşturduğunu keşfedecektir?

Üç muhtemel yanıt olduğunu düşünüyorum:

  • 2. Hiçbiri. Yanıtı asla bilemeyeceğiz.
  • 3. Felsefe ve nörobilimin birlikte çalışmasıyla.
  • 4. Nörobilimin tek başına çalışmasıyla.

Bence en makul yanıt (2) numaralı olandır ve bunu (3) numaralı yanıt izler.

Bu yazıda (4) numaralı seçeneğin yanıt olmadığına dair hızlı bir argüman sunmak istiyorum.

Nörobilim bir doğa bilimidir. Doğa bilimleri, doğa yasaları bizimkinden oldukça farklı olan dünyalar hakkındaki temel gerçekleri keşfetmez. Doğa yasaları bizimkinden oldukça farklı olan bazı mümkün dünyalar, bizde faaliyet gösterenlerle eş yapılı işlevsel süreçlere sahip varlıkları ihtiva etmektedir. Dolayısıyla, nörobilim hangi işlevsel süreçlerin bilinci oluşturduğunu ortaya çıkarsaydı, onların bilinci ihtiva ettiği bu dünyaları da ortaya çıkarırdı. Bu, bu dünyalar hakkındaki temel bir gerçek olurdu ve nörobilimin bir doğa bilimi olduğu kabulü ile çelişirdi.

Alexander Pruss-Limits of neuroscience“, (Erişim Tarihi: 20.03.2021)

Çevirmen: İbrahim Yeşua Özçelik

Yeşua Özçelik, İstanbul Teknik Üniversitesi’nde Jeofizik Mühendisliği alanında lisansüstü eğitimini tamamlamıştır. İstanbul Üniversitesi’nde Din Felsefesi üzerine lisansüstü çalışmalarına devam etmektedir. Din felsefesi, zihin felsefesi, metafizik, Hristiyan ilahiyatı, tarihsel İsa başlıca ilgi alanlarıdır.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Önceki Gönderi

Tanrı’nın Varlığı’na Dair Ontolojik Argüman - Andrew Chapman

Sonraki Gönderi

Ehlileşmiş Kapitalizm Yeterince İyi mi? Refah Devleti, Servet Eşitsizliği ve Sosyalizm 3.Bölüm 2.Kısım - Faik Kurtulmuş & Uğur Aytaç

En Güncel Haberler Analitik Felsefe