Richard Swinburne, 1934 yılında dindar olmayan bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. Hristiyanlık ile ilk tanışıklığının okul yıllarında olduğunu ifade eden Swinburne, 1952’de Oxford’daki Exeter College’de klasikleri okumak üzere açık burs kazanmıştır. 1954’te Hristiyan olmanın hayatındaki en önemli şey olduğuna inanarak Oxford’a gitmiş, burada Felsefe, Politika ve Ekonomi alanında dersler almış, ama özellikle felsefeye yoğunlaşarak 1957’de okulunu bitirmiştir. Swinburne, 1950’lerde Oxford’da verilen felsefe eğitiminin, Hıristiyan teizmi gibi metafizik sistemlerle ilgilenmediğini görmüştür. Ancak Swinburne, felsefenin Hıristiyanlığı entelektüel olarak temellendirebilmek için kullanılabilecek araçlar sağladığına inanmış; ve mesleğini, böyle bir çabaya katkıda bulunmak üzere belirlemiştir. Swinburne, modern teorik bilimin, çağdaş Hıristiyanlık için en ciddi entelektüel zorluklar oluşturduğuna inanmış, bu sebeple Leeds Üniversitesi’nde 1961-63 yılları arasında Leverhulme Araştırma Görevlisi olarak bilim, bilim felsefesi ve bilim tarihi dersleri almıştır. Swinburne, bilim ve felsefe çalışmalarına dayanarak, bilimsel teori ile metafizik teori arasında bir analoji kurulabileceğini fark etmiş ve her iki tür teori içinde gözlemlenebilir fenomenler için açıklamalar sunmaya çalışmıştır.
Swinburne ilk akademik görevini, Hull Üniversitesi’nde Öğretim Görevlisi (1963-72) olarak çalışarak yapmıştır. Akademik kariyerinin bu ilk döneminde bilim felsefesine odaklanmış ve ilk kitabı Uzay ve Zaman’ı 1968 yılında yayınlamıştır. Daha sonra Keele Üniversitesi’ne Felsefe Profesörü olarak atanmış (1972-85) ve burada odak noktasını din felsefesi çalışmaları oluşturmuştur. Burada felsefi teizm üzerine üçlemesini yayınlamıştır: The Coherence of Theism (1977), The Existence of God (1979) ve Faith and Reason (1981). Swinburne, 1980’lerin başlarında dikkatini zihin ve beden arasındaki ilişkiye çevirmiştir. 1982-84’te, Lord Gifford tarafından 1888’de İskoçya’nın tarihi üniversitelerinde (St. Andrews, Aberdeen, Edinburgh ve Glasgow) Gifford Dersleri’ni vermiştir. Bu derslerde sunulan iki önemli kitabı daha sonra yayınlanmıştır: Personal Identity (Sydney Shoemaker ile birlikte yazılmıştır, 1984) ve The Evolution of the Soul (1986). 1985 yılında Oxford Üniversitesi’ne din felsefesi profesörü olarak atanan Swinburne, 2002 yılındaki emekliliğine kadar görevine burada devam etmiştir.
Swinburne’ün entelektüel çalışmaları, teizm savunmasına dayanır ve üç temel tema öne çıkar:
- (1) teorik bilimle ilgilenmek,
- (2) teizmi haklı çıkarmak ve
- (3) merkezi Hristiyan öğretilerini gerekçelendirmek.
Onun öncelikli amacı, Hıristiyan inancının çağdaş dünyada makul ve olası olduğunu göstermektir. Swinburne, geleneksel Hıristiyan inancından ödün vermeden anlaşılır bulduğu terimlerle seküler dinleyicilerle de iletişim kurmak ister. O, Hıristiyan inancının temel iddialarını ele almak için, analitik felsefe geleneğinden yararlanır.
The Existence of God’ın ikinci baskısında Richard Swinburne, felsefi teizm üzerine yazdığı bu kitabın, “din felsefesi üzerine yazdığım her şeyin merkezi kitabı” olduğunu beyan eder. Swinburne, Tanrı ya da teizmin varlığı iddiasının Hristiyanlık, Musevilik ve İslam’ın merkezinde olduğunu belirtir ve bu nedenle, üç dinde de ortak olan hakikat iddiası olarak gördüğü şey için bir açıklama sunmaya çalışır.
Tanrı’nın var olduğuna neden inanalım? Swinburne bu soruyu insan deneyimlerinin çoğunu açıklamak için, en iyi hipotezin Tanrı olduğunu savunarak yanıtlar. Tanrı’nın varlığı; evren olgusu, doğanın genel yasalarının işleyişi, insanoğlunun evrimi, insanın karakterini geliştirme fırsatı, yaşamın ve ölümün en tatmin edici açıklamasıdır.
Neden bir Tanrı olduğuna inanalım? Bana göre bir Tanrı olduğunu varsaymak, neden fiziksel bir evren olduğunu da, aşağıdaki soruları da iyi bir şekilde açıklar: Neden bilimsel yasalar var? Neden hayvanlar ve insanlar evrimleşti? İnsanlar, kendi karakterlerini ve hemcinslerinin karakterlerini iyi ya da kötü olarak biçimlendirme ve içinde yaşadığımız çevreyi değiştirme fırsatına neden sahip oldular? Aslında Tanrı’nın varlığı hipotezi, tüm deneyimimizi anlamlandırır ve bunu ileri sürülebilecek diğer açıklamalardan daha iyi yapar. Bu fenomenlerin ilk üçünü nasıl anlamlandırdığınız, size bunun doğrulunu göstermeye çalışacaktır. Herkes için, özellikle de evren ve bu evrenin düzeni için aşikar olan bu fenomen, Tanrı’nın varlığının genel bir Hristiyan, Yahudi ve İslam’ın Tanrı’sına inanmak için, iyi bir zemin sağlar.[2]
Not: (Bu metnin büyük bölümü, http://people.bu.edu/wwildman/bce/swinburne.htm internet sitesinden çevrilerek oluşturulmuştur. Kaynakça’da belirttiğimiz diğer kaynaklar hariç. Erişim: 26.12.2020)
Kaynakça
- (1) http://users.ox.ac.uk/~orie0087/pdf_files/General%20untechnical%20papers/The%20Existence%20of%20God.pdf (Erişim: 26.12.2020)
- (2) J. L. Schellenberg, ”Working with Swinburne: Belief, Value, and the Religious Life”, Reason and Faith Themes from Richard Swinburne, Ed. Michael Bergmann and Jeffrey E. Brower, (UK: Oxford University Press, 2016), s. 26.
- http://people.bu.edu/wwildman/bce/swinburne.htm (Erişim: 26.12.2020)
- http://users.ox.ac.uk/~orie0087/pdf_files/General%20untechnical%20papers/The%20Existence%20of%20God.pdf
Din Felsefesi İle İlgili Diğer İçeriklerimiz
- Ateizmi Kanıtlamanın İki Yolu – Quentin Smith
- Din Felsefesine Giriş: Felsefe, Tanrı’nın Varlığına Dair Ne Söyleyebilir? – Taner Beyter
- Din veya İlahi Buyruk Teorisi – Steve McCartney & Rick Parent
- Ateistler Doğaüstüne İnanabilir mi? – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Din Felsefesinin Alanı ve Önemi Hakkında – Charles Taliaferro & Elsa J. Marty
- Kozmolojik Kanıt ve İki İtiraz – Zikri Yavuz
- Cömertliğin İstismarı – Talha Gülmez
- Tanrı ve Zaman – Gregory E. Ganssle (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- Kelam Kozmolojik Argümanı’na Giriş – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Cehennem Problemi: Allah’ın Adaletinin Sınırları – Talha Gülmez
- Bilim + Din – Tom McLeish
- Craig’in Metaetik Ahlak Argümanı’nın ve Teistik Metaetik Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Reformcu Epistemoloji ve Temel İnançlar – Taner Beyter
- Reformcu Epistemoloji ve Tanrı İnancı – Taner Beyter
- İnce Ayar Argümanı Ve Bilinç – Alex Malpass
- Tanrı Nerede? – Edward Feser
- Seküler Bir Ahlakın Olanaklılığına Dair Bir Metaargüman – Talha Gülmez
- Doğal Teoloji ve Doğal Din – Andrew Chignell & Derk Pereboom (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Olumsallık Argümanı Üzerine Bazı Düşünceler – Jonathan David Garner
- Olumsallık Argümanı’nı Çürütmek – Jonathan David Garner
- Acı ve Hazzın Biyolojik Rolüne Dayalı Argüman – Jeffery Jay Lowder
- Tanrı’nın Kanıtı Olarak Kötülük? – Melinda Penner
- Anselm’in Ontolojik Argümanı – Edward Feser
- Mucizeler ve Edward Feser – Jonathan David Garner
- Zaman, Uzay ve Tanrı – Edwerd Feser
- Dini Epistemoloji: Alvin Plantinga Örneği – Musa Yanık
- Çünkü Tanrı Öyle Söylüyor: İlahi Buyruk Teorisi Üzerine – Spencer Case
- Tanrı’ya Dair Ahlaki Argümanlar (1): Kanıt Temelli Biçimler – John Danaher
- Tanrı’nın Varlığına Dair Tasarım Argümanları – Thomas Metcalf
- Daha İyi Bir Dünyanın Olmayışı Problemi: Mümkün Dünyaların En İyisi – Kirk Lougheed
- Hür İrade Savunması – Alvin Plantinga
- Üçlübirlik İnancı Tutarsız mı? – Yeşua Özçelik
- Tanrı Yalan Söyleyebilir mi? – Dallas G Denery II
- Tanrı’nın Varlığına Dair “İnce Ayar” Argümanı – Thomas Metcalf
- Dini İnançlar İçin Epistemik Eşitliğin İmkânı: Parite Argümanı – Musa Yanık
- Klasik Ontolojik Argüman’ın Ateistik Eleştirisi – Mehmet Mirioğlu
- Üçlübirlik İnancının Tutarsızlığı Argümanı– Jeffery Jay Lowder
- Teistler İçin +20 Soru – Jeffery Jay Lowder
- Ted Drange’nin Yaratılış-Karşıtı Argümanı – Jeffery Jay Lowder
- Natüralizme Karşı Özgür Düşünme Argümanı’yla İlgili Problem – Alex Malpass
- Alternatif Tanrı Konseptleri – Jonathan David Garner
- Vahiy Epistemolojisi İçin Sonsuz Gerileme – Alex Malpass
- Teoloji ve Analitik A Posteriori – Edward Feser
- Augustine ve İdam Cezası Üzerine – Edward Feser
- İnanmanın Günahı – Arif Ahmed
- Kötü bir Tanrı’nın Varlığına Yönelik Kümülatif Bir Sebep – Jonathan David Garner
- Teizme Karşı Biyolojik Evrim Kanıtı – Jeffery Jay Lowder
- Evrenin Nedensiz Başlangıcının Metafiziksel Zorunluluğuna İlişkin George Nakhnikian’a Bir Cevap – Quentin Smith
- Kusurlu Bir Tanrı – Yoram Hazony
- Yeni Ateistler – James E. Taylor (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- Yeni Ateizm Eleştirel Bir Değerlendirme – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Bilim ve Din: Epistemik Bir Bakış – Nebi Mehdiyev
- Plantinga’nın Dini Dışlayıcılık Savunusunun Eleştirisi – Nebi Mehdiyev
- Dini Epistemoloji – Kelly James Clark (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- İslam ve Rasyonalite Üzerine Kısa Bir Değerlendirme – Musa Yanık
- Panteizm – William Mander (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Plantinga’nın Naturalizme Karşı Evrimsel Argüman’ı ve İtirazlar – Jonathan David Garner
- Deflasyonist Argüman – Mehmet Mirioğlu
- Kutsal Kitapların Anlamlarında Görelilik – Mehmet Mirioğlu
- Ateizm ve Agnostisizm (Stanford Encyclopedia of Philosophy) – Paul Draper
- Mutlak Kudret Argümanı – Mehmet Mirioğlu
- Ateistler Neden Felsefe ve Teoloji ile İlgilenmeli? – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Teistler Farklı Ateist Tutumları Neden Bilmelidir? – Musa Yanık
- Kötülük Problemine Karşı Özgür İrade Savunusu ve Eleştirel Bir Değerlendirme – Taner Beyter
- Platon’un Felsefi Dini – Max Charlesworth
- Objektif Dindarlığın İmkansızlığı Argümanı – Mehmet Mirioğlu
- İsimlerini Bilmeniz Gereken 46 Ateist ve Nonteist Felsefeci – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Yanlış Anlaşılan Üç Teist Filozof: Aquinas, Pascal ve Paley – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Türkçede Analitik Din Felsefesi Çalışmaları – Musa Yanık
- Stephen Unwin’in Bayesci Teoremi: Tanrı’nın Var Olma Olasılığı % Kaçtır? – Musa Yanık
- Kelam Kozmolojik Argüman “Evrenin Başlangıcı Tanrı’yı Kanıtlar mı?” – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Kötülük Problemi “Evrendeki Kötülükler Ateizme Delil Midir” – Taner Beyter
- “Allahsız Ahlak Olabilir mi?” Kitabının Eleştirisi – Talha Gülmez
- İnternet Ateistleriyle İlgili Problem – Alex Malpass
- Ateistlerin Pek Çoğunun İnandığı 10 Mit – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Din Duygu Düzenlemeyle İlgili, Bu Konuda Oldukça da İyi – Stephen T. Asma
- Zamanı Tanrı Mı Yarattı? – William Lane Craig
- Felsefe Sohbetleri #4:Din Felsefesi (Part-1)
- Felsefe Sohbetleri #4:Din Felsefesi (Part-2)
- Muhammed: Avrupa Aydınlanmasının Ruhban Sınıfı Karşıtı Kahramanı – John Tolan
- Tanrı’nın Varlığı Lehine ve Aleyhine Olan Argümanları Nasıl Sınıflandırabiliriz? – Jonathan David Garner
- Paul Draper’ın Tanrı’nın Varlığına Dair Ahlak Argümanı – Jonathan David Garner
- İyilik Problemi Diye Bir Şey var mı? – Jonathan David Garner
- Enis Doko, Üçlübirlik Problemi ve Hristiyan Teizminin Eleştirisi Üzerine (1. Bölüm) – Yeşua Özçelik
- Enis Doko, Üçlübirlik Problemi ve Hristiyan Teizminin Eleştirisi Üzerine (2. Bölüm) – Yeşua Özçelik
- Ateizm Dünya Hakkında Öngörülerde Bulunur mu? – Jonathan David Garner
- “Karakter Oluşturma” Teodisesi Üzerine Akla İlk Gelen Birkaç Fikir – Jonathan David Garner
- Üçüncü Türden Bir Ahlak Argümanı – Alexander Pruss
- “Ana Rahminde Biçim Vermeden Önce Tanıdım Seni / Yeremya” (1:5) – Alexander Pruss
- Teslis, Cinsel Ahlak ve Liberal Hristiyanlık – Alexander Pruss
- Şüpheci Teizm ve Tanrı’nın Sonsuzluğu – Alexander Pruss
- Hristiyan Dünyasının Bölünmesini Bir Skandal Olarak Mı Görmeliyiz? – Alexander Pruss
- Alexander R. Pruss ve Joshua L. Rasmussen’in “Zorunlu Varlık” Anketi ve Sonuçları – Musa Yanık
- Euthyphro – Alexander Pruss
- Teizm ve Qualia – Alexander Pruss
- Açık Uçlu İki Kozmolojik Argüman – Alexander Pruss
- Mereolojik Mükemmellik – Alexander Pruss
- Teizm Doğru İse Qualia Temel Varlıklar Kategorisinde Değildir – Alexander Pruss
- Büyük Kötülüklere Engel Olmak İçin Yalan Söylemek – Alexander Pruss
- Teolojik Modellerin Üç Seviyesi – Alexander Pruss
- Şimdicilik ve Haç – Alexander Pruss
- Tanrı ve Zamanın B Teorisi – Alexander Pruss
- Wittgenstein ve Din – Stephen Law
- Cehennem Problemi: Allah’ın Adaletinin Sınırları – Talha Gülmez
- Cehennem Problemi’ne Teistik Bir Yaklaşım – Ömer Çağrı Akarsu
- ‘Cehennem Problemi’ Tartışmasına Katkı – Taner Beyter
- Yeni Ahit Yazarlarının Eski Ahit’ten Yaptıkları Yanlış Alıntılar: Bu Onların İlhamsızlığının, Vahy Almadıklarının Delili mi? – Bassam Zawadi
- Hiçlikten Yaratılış ve Kelam Kozmolojik Argüman – Jonathan David Garner
- Tanrı’nın Yokluğu Lehine Ahlak Argümanı (Tersine Çevrilmiş Ahlak Argümanı) – Jonathan David Garner
- Schellenberg’in İlahi Gizlilik Problemi’ne Plantinga’nın Dışsalcı Epistemolojisi Bir Yanıt Verebilir mi? – Musa Yanık
- Mezmurlar 22:1 Tanrım Neden Terk Ettin Beni? – Eren Gündemir
- Bilimsel Mucize Argümanı’nın Eleştirisi – Yasin Şahin
- Mucizeler Gerçek mi? – Jonathan David Garner
- Tanrı’nın Varlığı Aleyhine Disteleolojik Argümanlar – Jonathan David Garner
- Paul Draper’in Acıya Dayalı Argümanı – Jonathan David Garner
- Dinler Tarihine Giriş: Dinler Tarihi Niçin Önemlidir? – Musa Yanık
- Sosyalizm Modern Dinin Manzarasının Şekillenmesine Nasıl Katkı Sağlamıştır? – Julian Strube
- Agnostik Tavrın Makullüğü Üzerine (1. Bölüm) – Bilal Bekalp
- Yeni Bir Mantıksal Kötülük Argümanı – Jonathan David Garner
- Felsefe ve Hristiyan Teolojisi – Michael J. Murray & Michael Rea (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Schellenberg’in Korkunç Acılara Dayalı Tümdengelim Argümanı – Jonathan David Garner
- Kötülük Problemi – Thomas Metcalf
- Arap ve İslam Metafiziği – Amos Bertolacci (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Hayvanları Tanrı mı Yaratır? – Jonathan David Garner
- İlahi Buyruk (Emir) Teorisi – Michael W. Austin (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- İlahi Gizlilik – David Bayless
- Enkarnasyon Öğretisi, Mantıksal Problem ve Bir Çözüm Önerisi – Yeşua Özçelik
- Farklı Bir Analitik Felsefeci Portresi: Alvin Plantinga – Musa Yanık
- Richard Swinburne: Kısa Bir Entelektüel Biyografi – Musa Yanık
- Alvin Plantinga’nın Maharetli Başarısı – William Doino Jr.
- Cehennem ve Evrenselcilik – A.G. Holdier
- Kriz Anında Tanrı’nın Değerini Tartışmak: Leibniz vs Voltaire – Aaron James Wendland
- Tanrı Yarattıklarına Duyular Yoluyla Bilgi Verir mi? – Jonathan David Garner
- Alvin Plantinga ve Din Felsefesi’nin Yeniden Dirilişi – Kelly James Clark
- C.S. Lewis İyidir Ama Bir De Alvin Plantinga’yı Okumalısınız – Michael Almeida
- Mantıksal Kötülük Problemi – James R. Beebe (Internet Encyclopedia of Philosophy)