Alvin Plantinga bu yılki Templeton Ödülü’ne kayık görülerek Rahibe Teresa, Alexander Solzhenitsyn, Michael Novak ve Haham Jonathan Sacks gibi ödülü kazanan diğer önemli isimlerin arasına katılmış oldu. Plantinga da, tıpkı bu isimlerin farklı türden inançları ve ilkeleri aracılığıyla dünyada etki yarattığı gibi etki yaratmıştır. Flemenk Reform Geleneği içerisinde dinine bağlı bir Hristiyan ve ünlü bir filozof olarak yeri olan Plantinga, modern entelektüel iklimi etkileyerek Hristiyanlığın akademi içerisinde yükselişine katkı sağlamıştır.
Başarısını daha iyi kavramak için, Plantinga’nın üstesinden gelmesi gereken şeylere göz gezdirerek başlamalıyız. Heather Templeton Dill’in bu yılki ödülü açıklarken ifade ettiği gibi:
Dr. Plantinga 1950’lerin sonlarında kariyerine başladığında, çoğu akademik filozof dini temelli felsefeyi (yüzünü dine dönen ve dinden etkilenen felsefeyi) bilinçli olarak reddetmekteydi.
Ama Dr.Plantinga, Tanrı’nın varlığı lehine birçok farklı argümanı savunuyordu, ki bu, teistik inancı tekrar felsefi gündeme geri getirmeye yönelik çabalarının ilk işaretleriydi.
Plantinga’nın ilk önemli eseri olan Tanrı ve Diğer Zihinler, Tanrı’nın varlığı lehine ve aleyhine klasik argümanları yeniden ele alıyordu. O, bu kitabında, Tanrı’nın varlığına yönelik inancın, tıpkı diğer zihinlerin varlığına inanmak gibi gayet rasyonel olduğunu sonucuna varmıştı. Diğer zihinlerin var olduğuna dair argümanlar kesinkes kanıtlanamamasına rağmen çoğu kişi bu argümanları (ve diğer zihinlerin var olduğunu) verili bir gerçekmiş gibi kabul etmektedir. Benzer bir şekilde, dini inancı olan birinin ilahi bir otorite ile şahsi buluşması da, “ilahi bir Zihne veya Yaratıcı’ya” olan inancı ifade eder (ve bu inancı makul kılar); böylesi bir şey seküler dünyadan doğrudan çıkarsanamasa bile. Bu argümanlar ilk bakışta kulağa epey basit gelse bile Plantinga söz konusu bu argümanları büyük bir incelik ve derinlikle çalışarak çözdü; ve böylece onun kitabı pek çok şüpheci aklı dini inanca yönlendirdi.
Onun ikinci büyük eseri olan Tanrı, Özgürlük ve Kötülük, mutlak iyi bir Tanrı’nın böylesi kötülüklerle dolu bir dünya ile bağdaşamayacağına dair sık sık dile getirilen itirazları ele aldığı için epey önemli bir metin olduğunu gösterdi. Plantinga, söz konusu bu argümanın Tanrı ile kötülüğün varlığı arasında bir çelişki olduğunu önceden varsaydığını, ancak bunu pek de kanıtlamadığını ileri sürdü. Her şeye gücü yeten ve sevgi dolu bir Tanrı bile, her zaman iyilik yapmayı seçecek özgür yaratıklar yaratmaz – çünkü Tanrı bunu yapmak için, söz konusu bu yaratıkları gerçek özgürlükten (yanlışı seçme özgürlüğünü de içeren özgürlükten) mahrum etmek zorunda kalırdı. Ayrıca Plantinga, iyi bir Tanrı’nın, insan özgür iradesinin başat değerini korumak adına kötülüğün varlığına izin vermek için sahip olabileceği makul bir sebebi olabileceğini savundu. Kitap o kadar iyi bir savunudur ki, inanmayanlar tarafından bile Tanrı’nın varlığı aleyhine olan bu hususi itirazı başarılı bir şekilde çürüttüğü için hala büyük ölçüde saygı görmektedir.
Plantinga, Zorunluluğun Doğası adlı kitabında devrim niteliğindeki çalışmalarına devam ederek St. Anselm’in ünlü “ontolojik argümanı”nı güncelleyip daha ileriye taşıyarak dini inanç lehine bir başka güçlü sebep ortaya koymuştur.
Plantinga’nın teistik üçlemesine (demin bahsettiğimiz üç kitap) başlamadan bir yıl önce, yani 1966’da, Time’ın sansasyonel kapak hikayesi “Tanrı Ölü mü?” yayınladı, ancak 1980 yılına gelindiğinde, bir miktar azarlanan meşhur dergi Tanrı’yı ima etmediğini itiraf etti:
Tanrı epey sıra dışı bir şekilde geri dönüyor, fakat bu geri dönüş ilahiyatçılar veya sıradan inançlılar arasında olmuyor, -birçoğunun (O’nun varlığını) ciddi bir problem olarak bir an bile kabul etmediği- akademik filozofların entelektüel çevrelerinde oluyor, hem de epey canlı bir biçimde. Yani genel uzlaşının uzun bir süredir Yüce Varlık’ı bereketli araştırmalardan dışladığı yerde.
Time’a göre, bu dönüşüme diğerlerinden daha fazla katkı yapan kişi, “Amerika’nın önde gelen Ortodoks Protestan Tanrı filozofu Alvin Plantinga idi.”
Kısa bir süre sonra Plantinga yeni bir üçlemeye başladı ve bu, yalnızca teizmi savunmakla yetinmeyip pek çok farklı güçlü eleştiriye karşı temel Hristiyan teolojisi ile İncil’i savunduğu, pek çok kişinin onun başyapıtı olarak kabul ettiği 500 sayfalık yetenek göstergesi, Warranted Christian Belief (Güvencelenmiş Hristiyan İnancı) ile sonuçlandı.
Görece daha yakın bir zamanda ise Plantinga, dikkatini bilim ve din arasındaki iddia edilen çatışmaya yönelterek Asıl Çatışmanın Olduğu Yer (Where the Conflict Really Lies)’de bu iddiaları yanıtladı. Plantinga bu kitabında, din karşıtı bilim adamlarına doğru durumu tersine çevirerek evrim ile natüralizm (doğaüstünü dışlayan) arasında ciddi bir çatışma varken, “teizm ile bilimsel girişim arasında köklü ve büyük bir uyum olduğunu” gösteriyor. Bu kitap, Plantinga’yı meseleye “değerli bir katkı” yapmış olan “felsefi açıdan incelikli ve bilimsel olarak donanımlı bir teist” olarak tanımlayan The New York Review of Books’tan epey olumlu bir eleştiri aldı. Plantinga’nın, New York Review of Books’ın yıllar önce desteklediği filozof Thomas Sheehan’ın Hristiyanlık karşıtı polemiklerine karşı bir zamanlar etkili bir eleştiri yazdığı göz önüne alınırsa bu övgü daha da dikkat çekicidir.
Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris ve merhum Christopher Hitchens gibi “Yeni Ateistler“in yükselişi, Plantinga’nın gözünü pek korkutmadı. Plantinga bu isimlere alaycı bir biçimde ateistik mahşerin “dört atlısı” diyerek son kitabı Knowledge and Christian Belief’te (Bilgi ve Hristiyan İnancı) onların eksiklik ve hatalarına işaret ediyordu:
Biri onların içerikten/özden ziyade, bir tarz/üslup olduğunu söyleyebilir fakat tarz/üslup olarak ortada pek de bir şey yok. Onların tercih ettikleri üslup ciddi bilimsel çalışmadan ziyade hiciv, broşür ve öfkeli iftira gibi görünüyor. Kötü hava koşulları ve diş çürümesi dışındaki her konuda dini suçluyorlar … Üslupları düşmanlık, kin, küfür, alay, hakaret ve “açık aşağılama” içerir; fakat onlarda eksik olan şey ikna edici bir argümandır.
Ama yine de yeni ateistlerin bazı soruları cevaplanmalı ve Plantinga bunu yalnızca kitaplarında değil öğrenmeye meraklı zihinler için birçok konferansı ve “Closer the Truth” video serisinde de yaptı. Diğer yandan Daniel Dennett ile, hem tartışma başlığı hem de sunum tarzı konusunda Plantinga’nın kazandığına inanılan bir münazaraya katıldı.
Şu anda 84 yaşında olan Plantinga, son ödülünü kazanma haberini aldığında alışıldık bir tevazu sergiledi:
Templeton Ödülü’nü almaktan onur duyuyorum. Felsefe disiplini, kariyerim sürerken biçim değiştirdi. Eğer benim çalışmalarım bu dönüşümde etkili olduysa bu beni mutlu eder. Umarım bu ödül genç filozoflara, ve bilhassa çalışmalarına Hristiyan ve teistik bakışı dahil edenlere, daha fazla daha yaratıcılık, kararlılık ve cesaret katarak onları yüreklendirir.
Bu temenni için endişelenmenize gerek yok. Plantinga’nın eski öğrencisi Kelly James Clark’ın da söylediği gibi:
1950’lerde, önde gelen bir filozof tarafından yayınlanan tek bir dini inanç savunusu dahi yoktu; 1990’larda ise Yale’den UCLA’ya ve Oxford’dan Heidelberg’e dek manevi dünyayı savunmak ve geliştirmek için kelimenin gerçek anlamıyla yüzlerce kitap ve makale yayınlanmıştı. 1950 ile 1990 yılları arasındaki fark ne mi? Cevap çok basit: Alvin Plantinga.
Hıristiyan felsefesindeki bu küresel rönesansı ateşlediği için, birkaç yeni Hristiyan nesli boyunca Alvin Plantinga hatırlanacak ve haklı bir şekilde takdir edilecektir.
William Doino Jr. – “Alvin Plantinga’s Masterful Achievement“, (Erişim Tarihi: 21.12.2020)
Çevirmen: Taner Beyter
Din Felsefesi İle İlgili Diğer İçeriklerimiz
- Ateizmi Kanıtlamanın İki Yolu – Quentin Smith
- Din Felsefesine Giriş: Felsefe, Tanrı’nın Varlığına Dair Ne Söyleyebilir? – Taner Beyter
- Din veya İlahi Buyruk Teorisi – Steve McCartney & Rick Parent
- Ateistler Doğaüstüne İnanabilir mi? – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Din Felsefesinin Alanı ve Önemi Hakkında – Charles Taliaferro & Elsa J. Marty
- Kozmolojik Kanıt ve İki İtiraz – Zikri Yavuz
- Cömertliğin İstismarı – Talha Gülmez
- Tanrı ve Zaman – Gregory E. Ganssle (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- Kelam Kozmolojik Argümanı’na Giriş – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Cehennem Problemi: Allah’ın Adaletinin Sınırları – Talha Gülmez
- Bilim + Din – Tom McLeish
- Craig’in Metaetik Ahlak Argümanı’nın ve Teistik Metaetik Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Reformcu Epistemoloji ve Temel İnançlar – Taner Beyter
- Reformcu Epistemoloji ve Tanrı İnancı – Taner Beyter
- İnce Ayar Argümanı Ve Bilinç – Alex Malpass
- Tanrı Nerede? – Edward Feser
- Seküler Bir Ahlakın Olanaklılığına Dair Bir Metaargüman – Talha Gülmez
- Doğal Teoloji ve Doğal Din – Andrew Chignell & Derk Pereboom (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Olumsallık Argümanı Üzerine Bazı Düşünceler – Jonathan David Garner
- Olumsallık Argümanı’nı Çürütmek – Jonathan David Garner
- Acı ve Hazzın Biyolojik Rolüne Dayalı Argüman – Jeffery Jay Lowder
- Tanrı’nın Kanıtı Olarak Kötülük? – Melinda Penner
- Anselm’in Ontolojik Argümanı – Edward Feser
- Mucizeler ve Edward Feser – Jonathan David Garner
- Zaman, Uzay ve Tanrı – Edwerd Feser
- Dini Epistemoloji: Alvin Plantinga Örneği – Musa Yanık
- Çünkü Tanrı Öyle Söylüyor: İlahi Buyruk Teorisi Üzerine – Spencer Case
- Tanrı’ya Dair Ahlaki Argümanlar (1): Kanıt Temelli Biçimler – John Danaher
- Tanrı’nın Varlığına Dair Tasarım Argümanları – Thomas Metcalf
- Daha İyi Bir Dünyanın Olmayışı Problemi: Mümkün Dünyaların En İyisi – Kirk Lougheed
- Hür İrade Savunması – Alvin Plantinga
- Üçlübirlik İnancı Tutarsız mı? – Yeşua Özçelik
- Tanrı Yalan Söyleyebilir mi? – Dallas G Denery II
- Tanrı’nın Varlığına Dair “İnce Ayar” Argümanı – Thomas Metcalf
- Dini İnançlar İçin Epistemik Eşitliğin İmkânı: Parite Argümanı – Musa Yanık
- Klasik Ontolojik Argüman’ın Ateistik Eleştirisi – Mehmet Mirioğlu
- Üçlübirlik İnancının Tutarsızlığı Argümanı– Jeffery Jay Lowder
- Teistler İçin +20 Soru – Jeffery Jay Lowder
- Ted Drange’nin Yaratılış-Karşıtı Argümanı – Jeffery Jay Lowder
- Natüralizme Karşı Özgür Düşünme Argümanı’yla İlgili Problem – Alex Malpass
- Alternatif Tanrı Konseptleri – Jonathan David Garner
- Vahiy Epistemolojisi İçin Sonsuz Gerileme – Alex Malpass
- Teoloji ve Analitik A Posteriori – Edward Feser
- Augustine ve İdam Cezası Üzerine – Edward Feser
- İnanmanın Günahı – Arif Ahmed
- Kötü bir Tanrı’nın Varlığına Yönelik Kümülatif Bir Sebep – Jonathan David Garner
- Teizme Karşı Biyolojik Evrim Kanıtı – Jeffery Jay Lowder
- Evrenin Nedensiz Başlangıcının Metafiziksel Zorunluluğuna İlişkin George Nakhnikian’a Bir Cevap – Quentin Smith
- Kusurlu Bir Tanrı – Yoram Hazony
- Yeni Ateistler – James E. Taylor (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- Yeni Ateizm Eleştirel Bir Değerlendirme – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Bilim ve Din: Epistemik Bir Bakış – Nebi Mehdiyev
- Plantinga’nın Dini Dışlayıcılık Savunusunun Eleştirisi – Nebi Mehdiyev
- Dini Epistemoloji – Kelly James Clark (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- İslam ve Rasyonalite Üzerine Kısa Bir Değerlendirme – Musa Yanık
- Panteizm – William Mander (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Plantinga’nın Naturalizme Karşı Evrimsel Argüman’ı ve İtirazlar – Jonathan David Garner
- Deflasyonist Argüman – Mehmet Mirioğlu
- Kutsal Kitapların Anlamlarında Görelilik – Mehmet Mirioğlu
- Ateizm ve Agnostisizm (Stanford Encyclopedia of Philosophy) – Paul Draper
- Mutlak Kudret Argümanı – Mehmet Mirioğlu
- Ateistler Neden Felsefe ve Teoloji ile İlgilenmeli? – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Teistler Farklı Ateist Tutumları Neden Bilmelidir? – Musa Yanık
- Kötülük Problemine Karşı Özgür İrade Savunusu ve Eleştirel Bir Değerlendirme – Taner Beyter
- Platon’un Felsefi Dini – Max Charlesworth
- Objektif Dindarlığın İmkansızlığı Argümanı – Mehmet Mirioğlu
- İsimlerini Bilmeniz Gereken 46 Ateist ve Nonteist Felsefeci – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Yanlış Anlaşılan Üç Teist Filozof: Aquinas, Pascal ve Paley – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Türkçede Analitik Din Felsefesi Çalışmaları – Musa Yanık
- Stephen Unwin’in Bayesci Teoremi: Tanrı’nın Var Olma Olasılığı % Kaçtır? – Musa Yanık
- Kelam Kozmolojik Argüman “Evrenin Başlangıcı Tanrı’yı Kanıtlar mı?” – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Kötülük Problemi “Evrendeki Kötülükler Ateizme Delil Midir” – Taner Beyter
- “Allahsız Ahlak Olabilir mi?” Kitabının Eleştirisi – Talha Gülmez
- İnternet Ateistleriyle İlgili Problem – Alex Malpass
- Ateistlerin Pek Çoğunun İnandığı 10 Mit – Berat Mutluhan Seferoğlu
- Din Duygu Düzenlemeyle İlgili, Bu Konuda Oldukça da İyi – Stephen T. Asma
- Zamanı Tanrı Mı Yarattı? – William Lane Craig
- Felsefe Sohbetleri #4:Din Felsefesi (Part-1)
- Felsefe Sohbetleri #4:Din Felsefesi (Part-2)
- Muhammed: Avrupa Aydınlanmasının Ruhban Sınıfı Karşıtı Kahramanı – John Tolan
- Tanrı’nın Varlığı Lehine ve Aleyhine Olan Argümanları Nasıl Sınıflandırabiliriz? – Jonathan David Garner
- Paul Draper’ın Tanrı’nın Varlığına Dair Ahlak Argümanı – Jonathan David Garner
- İyilik Problemi Diye Bir Şey var mı? – Jonathan David Garner
- Enis Doko, Üçlübirlik Problemi ve Hristiyan Teizminin Eleştirisi Üzerine (1. Bölüm) – Yeşua Özçelik
- Enis Doko, Üçlübirlik Problemi ve Hristiyan Teizminin Eleştirisi Üzerine (2. Bölüm) – Yeşua Özçelik
- Ateizm Dünya Hakkında Öngörülerde Bulunur mu? – Jonathan David Garner
- “Karakter Oluşturma” Teodisesi Üzerine Akla İlk Gelen Birkaç Fikir – Jonathan David Garner
- Üçüncü Türden Bir Ahlak Argümanı – Alexander Pruss
- “Ana Rahminde Biçim Vermeden Önce Tanıdım Seni / Yeremya” (1:5) – Alexander Pruss
- Teslis, Cinsel Ahlak ve Liberal Hristiyanlık – Alexander Pruss
- Şüpheci Teizm ve Tanrı’nın Sonsuzluğu – Alexander Pruss
- Hristiyan Dünyasının Bölünmesini Bir Skandal Olarak Mı Görmeliyiz? – Alexander Pruss
- Alexander R. Pruss ve Joshua L. Rasmussen’in “Zorunlu Varlık” Anketi ve Sonuçları – Musa Yanık
- Euthyphro – Alexander Pruss
- Teizm ve Qualia – Alexander Pruss
- Açık Uçlu İki Kozmolojik Argüman – Alexander Pruss
- Mereolojik Mükemmellik – Alexander Pruss
- Teizm Doğru İse Qualia Temel Varlıklar Kategorisinde Değildir – Alexander Pruss
- Büyük Kötülüklere Engel Olmak İçin Yalan Söylemek – Alexander Pruss
- Teolojik Modellerin Üç Seviyesi – Alexander Pruss
- Şimdicilik ve Haç – Alexander Pruss
- Tanrı ve Zamanın B Teorisi – Alexander Pruss
- Wittgenstein ve Din – Stephen Law
- Cehennem Problemi: Allah’ın Adaletinin Sınırları – Talha Gülmez
- Cehennem Problemi’ne Teistik Bir Yaklaşım – Ömer Çağrı Akarsu
- ‘Cehennem Problemi’ Tartışmasına Katkı – Taner Beyter
- Yeni Ahit Yazarlarının Eski Ahit’ten Yaptıkları Yanlış Alıntılar: Bu Onların İlhamsızlığının, Vahy Almadıklarının Delili mi? – Bassam Zawadi
- Hiçlikten Yaratılış ve Kelam Kozmolojik Argüman – Jonathan David Garner
- Tanrı’nın Yokluğu Lehine Ahlak Argümanı (Tersine Çevrilmiş Ahlak Argümanı) – Jonathan David Garner
- Schellenberg’in İlahi Gizlilik Problemi’ne Plantinga’nın Dışsalcı Epistemolojisi Bir Yanıt Verebilir mi? – Musa Yanık
- Mezmurlar 22:1 Tanrım Neden Terk Ettin Beni? – Eren Gündemir
- Bilimsel Mucize Argümanı’nın Eleştirisi – Yasin Şahin
- Mucizeler Gerçek mi? – Jonathan David Garner
- Tanrı’nın Varlığı Aleyhine Disteleolojik Argümanlar – Jonathan David Garner
- Paul Draper’in Acıya Dayalı Argümanı – Jonathan David Garner
- Dinler Tarihine Giriş: Dinler Tarihi Niçin Önemlidir? – Musa Yanık
- Sosyalizm Modern Dinin Manzarasının Şekillenmesine Nasıl Katkı Sağlamıştır? – Julian Strube
- Agnostik Tavrın Makullüğü Üzerine (1. Bölüm) – Bilal Bekalp
- Yeni Bir Mantıksal Kötülük Argümanı – Jonathan David Garner
- Felsefe ve Hristiyan Teolojisi – Michael J. Murray & Michael Rea (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Schellenberg’in Korkunç Acılara Dayalı Tümdengelim Argümanı – Jonathan David Garner
- Kötülük Problemi – Thomas Metcalf
- Arap ve İslam Metafiziği – Amos Bertolacci (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
- Hayvanları Tanrı mı Yaratır? – Jonathan David Garner
- İlahi Buyruk (Emir) Teorisi – Michael W. Austin (Internet Encyclopedia of Philosophy)
- İlahi Gizlilik – David Bayless
- Enkarnasyon Öğretisi, Mantıksal Problem ve Bir Çözüm Önerisi – Yeşua Özçelik
- Farklı Bir Analitik Felsefeci Portresi: Alvin Plantinga – Musa Yanık
- Richard Swinburne: Kısa Bir Entelektüel Biyografi – Musa Yanık
- Alvin Plantinga’nın Maharetli Başarısı – William Doino Jr.
- Cehennem ve Evrenselcilik – A.G. Holdier
- Kriz Anında Tanrı’nın Değerini Tartışmak: Leibniz vs Voltaire – Aaron James Wendland
- Tanrı Yarattıklarına Duyular Yoluyla Bilgi Verir mi? – Jonathan David Garner
- Alvin Plantinga ve Din Felsefesi’nin Yeniden Dirilişi – Kelly James Clark
- C.S. Lewis İyidir Ama Bir De Alvin Plantinga’yı Okumalısınız – Michael Almeida
- Mantıksal Kötülük Problemi – James R. Beebe (Internet Encyclopedia of Philosophy)
Keşke Alvin plantinga nın kitapları çevrilse de altını çize çize okusak
E bir takım girişimlerimiz var 🙂